Inbound vs outbound marketing, co to vlastně je?

Pokud nevíte, co inbound a outbound marketing je, pak věřte, že je to jen cizí pojmenování toho co pravděpodobně již používáte. Je však dobré uvědomovat si, co tyto dva pojmy znamenají a případně upravit své marketingové strategie.

Začněme s outbound marketingem (překlad: odchozí). Tento druh marketingu se specializuje na jednosměrnou (odchozí) komunikaci se zákazníkem. Patří sem reklamy v rádiu, televizi, reklamní internetové bannery, bilboardy, reklamy v časopisech apod. Zkrátka se jedná o všechny druhy reklam, které mají za cíl vás upozornit na nové produkty nebo služby a zároveň budovat povědomí o značce. Outbound marketing využívají především velké firmy, které si mohou dovolit do reklamy investovat velké peníze.

Výhody:

  • lze oslovit rychle velmi velké množství lidí, například televizi nebo rádio má doma takřka každý člověk
  • lze takto představit nové produkty
  • buduje u zákazníka povědomí o značce

Nevýhody:

  • často velmi vysoká cena
  • oslovuje zákazníka v době, kdy zrovna nechce nakupovat
  • jednosměrná komunikace firmy se zákazníkem
  • lze filtrovat (pluginy pro blokování reklam, přepnutí televize, poslech zahraničních internetových rádií)
  • špatně se měří efekt reklamy

Zatímco inbound marketing (překlad: příchozí) se zaměřuje na situace, kdy zákazník sám vyhledává již konkrétní informace o té či oné službě nebo produktu. V této fázi je zákazník naladěn na vlnu nakupování a je mnohem ochotnější naslouchat. Do inbound marketingu se tak řadí různé recenze, PR články, dokonce i onpage SEO optimalizace, částečně i sociální sítě, webináře, diskuze apod. Ve všech těchto případech zákazníkovi předkládáme konkrétní nabídku, a protože si jí sám našel, je mnohem více pravděpodobnější, že si něco koupí. Výhodou této formy marketingu je jení mnohem nižší cena, než u outbound marketingu. Menší firmy využívající inbound marketing tak například vybízejí své zákazníky k blogování o jejich službách, často za drobnou odměnu (Wedos nabízel třeba čepici s logem), nebo ke sdílení odkazu na sociálních sítích, vyfocení se s produktem apod. Tím firma získává větší důvěru než nějaký nadnárodní kolos, který často není vůbec ochotný se ze zákazníky bavit. Samozřejmě existují výjimky, kdy si velká firma najme reklamní firmu, která aktivně vyhledává a konverzuje s potencionálními zákazníky.

Výhody:

  • oslovuje zákazníka v době, kdy chce nakupovat
  • dobře napsaná kladná recenze na navštěvovaném blogu má velkou hodnotu a vysokou míru konverze
  • je levnější než outbound marketing
  • firma má kontakt se zákazníkem a zpětnou vazbu
  • nelze nijak odfiltrovat
  • dá se snadno měřit (návštěvnost webu, počet nových odkazů,…)

Nevýhody:

  • zákazník zpravidla musí vědět co chce a sám to vyhledat
  • špatně se takto „vnucují“ nové neznámé produkty – nikdo je nebude hledat
  • firma je více exponovaná na veřejnosti, která k ní může promlouvat přes diskuze

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.