Seriál: Zkušenosti se zakládáním e-shopu část 1.

Na internetu je spousta diskuzí, v kterých se lidé ptají na zkušenosti se zakládáním e-shopů. Protože je to poměrně rozsáhlá problematika, o které se toho dá dost napsat, rozhodl jsem se dát dohromady seriál, který Vám popíše mé zkušenosti se založením a provozováním e-shopu, který již mám rok.

Seriál není určen lidem, kteří mají na rozjezd tučný balík peněz, protože v tom případě stačí zaplatit profesionální firmě, která se postará o výběr a instalaci e-shopu, zajistí Vám marketing, reklamu apod. Je to však drahá sranda. Těm co na to nemají tolik peněz, hned z kraje říkám, že je čeká hodně práce. Jedna věc je totiž rozchodit e-shop a druhá je udržovat ho v chodu, balit balíky, vést sklad apod. Navíc, plnokrevný e-shop je dost složitý kus softwaru, který se budete muset naučit. K tomu také nezapomeňte na právní stránku provozování e-shopu.

Osnova seriálu

1 – instalace e-shopu – Má to cenu? Jaký výbrat software, hosting, www adresu a design? Jak na SEO?

2 –  jak dát světu vědět o Vaše e-shopu? Reklama, marketing, srovnávače cen (Heuréka.cz, Zboží.cz apod.), sociální sítě.

3 – posíláme balík – Jak vyřešit sklad? Jak budou zákazníci platit (dobírka, převod, PayPal, GoPay aj.)? Jak správně zabalit balík a poslat ho? Česká pošta, PPL, DPD,..? Nekončící noční můra.

4 – právní aspekty provozování e-shopů – obecně, co je potřeba vědět

Má to cenu?

Než se pustíte do práce, položte si  otázku. Jak chcete vydělat prodejem na internetu, když je u nás registrováno asi něco kolem 15.000 e-shopů. Máte něco originálního, co tu ještě není, nebo něco svého? Pokud ne, jaké plánujete marže? Kolik budete muset udělat zakázek, abyste si vydělali takových 30 – 40, nebo i 100 tisíc korun za měsíc? Jsou to důležité otázky. Brzy totiž zjistíte, že například poštovné Vám bude často již tak malou marži srážet dost k zemi. Počítejte i s tím, že banka bude chtít peníze za transakce, kartonová krabice také něco stojí, sklad byť i třeba malý je zpravidla nutností atd..

Jaký software vybrat? Prestashop, e-commerce, nebo jiný?

Výběr vhodného e-shopu je alfaomega celého internetového obchodu. Pokud se pustíte do free dostupných řešení, je dobré být, nebo po ruce mít, zkušeného programátora. Bude na Vás totiž čekat programování, sice ne moc, ale bude a ne vždy zrovna jednoduché (respektive, není to nic složitého, ale chce to zkušenosti a trpělivost při půlnočním pročítání diskusních fór). Počítejte také s investicí do grafika, je totiž dobré, aby Vaše dítko vypadalo pěkně.

Co tedy vybrat?

1 – Vlastní řešení – pokud umíte programovat, je asi nejlepší si e-shop naprogramovat. Je to sice nejpracnější řešení, ale o to lepší pro Vás.

Výhody – absolutní flexibilita, rychlost stránek, možnost něco udělat úplně jinak

Nevýhody – vyžaduje hodně moc zkušeností, časově extrémně náročné (i když jednoduchý e-shop se dá z ničeho udělat za týden usilovné práce), finančně náročné – čas jsou peníze

2 – hotové free řešení – mezi nejpoužívanější patří Prestashop, ZenCart, OpenCart, Magento, osCommerce. Co si vyberete je v podstatě na vás. Doporučuji si každý e-shop nainstalovat doma na PC a testovat, testovat a testovat. Pak si vyberte to, co Vám nejlépe sedí. Všechna řešení jsou si svým způsobem poměrně podobná. Já si vybral Prestahop, v jehož střevech jsem se musel chtě nechtě trošku vrtat. Nefungovala totiž čeština na fakturách. V administraci mi blbnul díky hostingem zakázanému příkazu ini_set Ajaxový skrip generující dost nešťastně seznam dodavatelů, dále také nefungoval v nové verzi zastaralý modul pro dobírku apod. Nicméně nešlo nic, co se nedalo po pár hodinách hledání v jediném trochu rozumném diskusím fóru na stránkách Prestashopu vyřešit.

Výhody – nízké pořizovací náklady, rychlost nasazení, profesionální komplexní e-shop, jednoduchá instalace, modulární systém, pěkná šablona se dá koupit za cca 1.000,-Kč

Nevýhody – potřeba zasahovat do zdrojového kódu,  relativně náročné na hosting, mizerná uživatelská dokumentace často dostupná pouze v angličtině, upgradování na vyšší verzi vás bude stát možná i  pár infarktů, špatně se hledají všudy přítomné chyby.

3 – hotové placené řešení – existují specializované stránky, na kterých si můžete zakoupit hotové řešení, které nemusíte instalovat a ani nijak nastavovat. Ideální pro osamocené vlky, kteří neumí programovat a mají nějaké peníze do začátku.

Výhody – rychlost, jednoduchost, čistý jednoduchý design, není potřeba v podstatě nic umět, často propojenost na moderní účetní systémy.

Nevýhody – neflexibilní sw, finanční nákladnost (čím víc chcete, tím víc zaplatíte), e-shop využívající stejný systém poznáte podle stejné šablony (občas je to síla, když jsou si e-shopy podobné jako vejce vejci, jen s jinou barvou), nemodulárnost

Výběr hostingu

Zde je to hodně o penězích. Existují super levné hostingy jako je Wedos, ale ty mají různá omezení, mezi která patří zálohování jednou týdně apod. Pro někoho je to možná blbost, ale když něco na serveru zbuchne, a ono skutečně zbuchne, budete plivat síru z toho, jak budete naštvaní. Přijdete o týden staré objednávky, faktury, případné změny v kódu apod. Skutečně hodně Vás to naštve. Já používám Český hosting, který je sice téměř dvakrát tak drahý, ale zálohy jsou každý den. Je jen na Vás co si vyberete. Wedost je lepší pro mikrosite(y), MFA weby apod.

Výběr WWW adresy

Přestože Vám název domény obsahující klíčová slova usnadní SEO trápení, není nutné vymýšlet nějaké paskvily jako rucni-naradi.cz apod. Osobně takové názvy domén nemám rád. Působí neprofesionálně a nepropagují Vaší značku/firmu. Můj eshop je na doméně MyTeaShop.cz a nestěžuju si. Dokonce na tento název navážu dalším e-shopem MyArtShop.cz, takže zároveň je na čem pak stavět. Jinak řečeno, mějte si ošklivé názvy obsahují klíčová slova, ale i doménu s názvem Vašeho obchodu. Řeší se to pak tak, že ten ošklivý název má podpůrný minisite a hlavní e-shop má pak normální adresu. Nebo někdo to řeší také tak, že má třeba 5 e-shopů, které jsou vlastně jeden e-shop, jen trochu jinak vypadají.

Design

E-shopu musí být pěkný, to je bez debat. Nemusí to být bůhví co, ale když je pěkný a přehledný, budete mít větší šanci na získání objednávky. Navíc potěší, když pak slyšíte, že máte pěkný e-shop. Osobně jsem se vydal cestou jednoduchého a čistého layoutu. Samozřejmě, že třeba na takovém MyArtShopu se budu muset vyřádit, ale ne na úkor přehlednosti.

SEO

Pokud rádi věštíte z křišťálové koule, pak se na SEO můžete vyřádit. Pokud jste obchodníci, stačí, když budete mít správně vybraná klíčová slova v hlavičce, správný název e-shopu, na stránkách budete mít originální text, a ne jen zkopírované vlastnosti produktu v délce pěti slov od konkurence, a máte SEO za sebou.

Registrace do katalogů jsou jen vyhozené peníze, výměna odkazů je zbytečná (odkazy v partnerech jsou fuj, za roky jsem jich zde nasbíral hafo. Nikdy mi to pořádně nepomohlo). Místo toho uživatelům nabídněte kvalitní a zajímavý  obsah. Google vyhodnocuje kvalitu webu, dobu návštěv apod., takže odkazy skutečně nemají smysl. U S-Ranku si můžete šplhnout častou aktualizací úvodní stránky, ale to je asi tak vše. Jinak na ranky nekoukejte jako na zjevení, berte je jen jako orientační hodnotu. Jednak se podle nich výsledky již dávno neřadí a pak také pěkný rank dostanete třeba i bez odkazů MyTeaShop nemá skoro žádné odkazy a PR 2. Více najdete na mém blogu o SEO.

Pokud využíváte výhod drop shippingu, pak SEO musí být Váš nejlepší přítel, protože texty na Vašich stránkách pravděpodobně nebudou originální. Takže budete muset hodně máknout abyste přivedli hodně zákazníků na Váš e-shop. E-shop postavený na drop shippingu plánuji na příští rok, takže pak napíšu o této formě podnikání více.

Tak to je konec první čáti. Těším se na diskuzi.

Ostatní díly:

2 díl – jak se zviditelnit

3 díl – balení balíků, platby, dopravci

1 comment for “Seriál: Zkušenosti se zakládáním e-shopu část 1.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..