Sociální sítě a firmy. Má to vůbec smysl? Kdy se to vyplatí a kdy ne?

Všudypřítomné sociální sítě postupně mění náš život. Kdo není na Facebooku, jako by nebyl. Firma bez Twitteru, není firma. Je tomu opravdu tak?

V poslední době se stále více setkávám s tím, že firmy ve snaze být IN vytváření na Facebooku a Twitteru své stránky, pro které se snaží sehnat fanoušky. Bohužel často to končí tak, že jediní fanoušci jsou zaměstnanci dané firmy, kteří fanouškovství pravděpodobně dostali rozkazem, aby alespoň někdo stránkám fandil.

U Twitteru je shánění followerů – fanoušků díky jeho dynamice výrazně jednodušší, nicméně ve skutečnosti to fanoušci nejsou. Je to často jen pokus o skrytou reklamu, často realizovaný nějakým BOTem, který vše automatizuje. Například, nedávno mi na mém twitterovém účtu přibyly followeři se jmény snad všech bankovních ústavů u nás.

Proč většina firem nemá tisíce fanoušků?

Jednoduše, protože nenabízí služby nebo zboží, které by byl zákazník nucen stále dokola kupovat. Tak například, když stavíte domy, pak nemůžete čekat, že budete mít tolik fanoušků, protože dům zákazník staví jednou, dvakrát za život, zatím co takové hodinky, módně založení lidé kupují výrazně častěji.

Když o tom teď přemýšlím, tak i taková stavební firma může mít dost fanoušků, když jim poskytne zajímavé rady, články apod. Bohužel většina firem pouze uvádí informace jako „Nabízíme nový produkt…“ apod., ale nic jiného, zajímavého – soutěže, zábavná videa apod.

To samé platí o Twitteru. Tam uspějete ve chvíli, kdy budete nabízet moderní hračky s nakousnutým jablkem apod., protože těchto uživatelů je zde víc než dost. Twitter většinou používají mladí, inteligentní a často movitější lidé.

Není na světě člověk ten, aby se zalíbil lidem všem

Na to obrovský pozor. Největší problém firem v sociálních sítích je naštvaný zákazník. S nimi mají bohaté zkušenosti telekomunikační firmy, protože jsou jednak velmi drahé a často ceně služby neodpovídají, proto na jejich sociálních stránkách mají hodně co dělat, aby si zachránili pověst. Takže na to taky pozor.

Závěr je asi následující. Sociální sítě proč ne, avšak s rozvahou a ideálně zakázaným diskutováním. Fan stránka by tedy v ideálním případě měla být jen jako informační, což myslím na Facebooku není problém nastavit, u Twitteru nevím. Rozhodně od sociálních sítí nečekejte zázraky, tedy alespoň pokud nemáte kreativní tým se slušným rozpočtem, nebo geniální nápad, produkt, nebo službu.

A pozor, sociální síť podvody neodpouští. Takže nekupujte Facebookové skupiny s tisíci lidmi a ani nic podobného. Lidi tím akorát naštvete a nakonec stejně skupinu opustí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..