Jak dát o svém obchodu vědět

Image: jscreationzs / FreeDigitalPhotos.net

Každý začínající obchod, je jedno jestli elektronický nebo kamenný, řeší jeden základní problém, jak dát o sobě vědět.

Ještě než budete pokračovat ve čtení, prosím uvědomte si, že efektivita reklamy se pohybuje někde kolem 1 – 3%. Zde samozřejmě záleží na tom, co lidem nabízíte, jaká je Vaše cílová skupina a v neposlední řadě taky, jakou lokalitu chcete oslovit. V případě e-shopů se bude jednat například o celou republiku, evropu, případně i celý svět.

Možností se nabízí hned několik:

Klasický novinový  inzerát/reklama

Z osobních zkušeností vím, že tento typ propagace patří mezi ty méně efektivní, hlavně z toho důvodu, že se jedná o poměrně finančně nákladnou záležitost.

Internetový banner

Efektivita bannerů je velmi sporná. Lidi jsou dnes se již naučili tzv. bannerové slepotě, to znamená, že si bannerů vůbec nevšímají, nebo je pomocí sofistikovaných nástrojů vypnou. Bannery samozřejmě fungují, avšak hodně záleží na tom, kam je umístíte. Reklama na ponožky, asi na webu s nářadím pro kutily moc fungovat nebude, avšak na webu s oblečením bude mít výrazně vyšší úspěšnost.

PR články

Relativní novinka zaplavující český internet. Jedná se o poměrně efektivní a levný způsob jak dát o sobě světu vědět.

Zde pozor na jednu věc. Hodně moc záleží na kvalitě webu, na kterém bude článek o Vašem obchodě. Dovolím si říct, že 95% veškerých PR webů je naprostý odpad, protože se jedná pouze o smetiště článků. Tyto weby byly vytvořeny pouze pro rychlý výdělek majitele, který vydělává na psaní laciných braků s nulovou hodnotou, a na reklamních odkazech, případně PPC reklamě jako je Google Adsense, který je nesmírně oblíbený v IT komunitě, protože je velmi propracovaný a dá se na něm i na webu s celkem malou návštěvností vydělat, pár peněz.

Tento web www.kde-nakupujete.cz je jedním z webů, kteří se snaží vytvořit kvalitní místo pro reklamní články, recenze produktů a služeb, tak, aby byl jak čtenář tak i zadavatel naprosto spokojen. Články se snažím psát kvalitně bez ohledu na to, jestli jeho napsání stojí 200,- či 1.000,- korun. Je to z toho důvodu, že kvalitní články pro mě znamenají vysokou návštěvnost, která se zatím daří zvyšovat. Každý měsíc tento web navštíví o několik set lidí navíc. Aktuální návštěvnost se pohybuje na hranici 10.000 návštěvníků za měsíc.

Odkazy

Odkazy samotné Vám moc zákazníků na web nepřivedou, pár ano, ale nic na čem by se dalo stavět to rozhodně není. Zde opět pozor. Hodně moc záleží na tom, kam odkaz umístíte. Musí se jednat o tématické web, jinak řečeno musí jít o web, kam pravděpodobně chodí Vaši potencionální zákazníci. Proto pozor na to, kam odkaz dáváte.

Odkazy však nejsou jen o návštěvách, ale hlavně o vyhledávačích. Čím déle někde budete mít svůj odkaz, tím víc mu vyhledávací služby (Google, Seznam apod.) budou přiřazovat vyšší hodnotu a Vaše stránky se budou moci těšit na hezké ranky, díky kterým budete na vyšších místech ve vyhledávačích.

PPC Reklama

Osobně, v případě propagace, bych do ní nešel. Proč? To je snadné, PPC reklamu se snaží používat hodně webů, které záměrně vyvolávají prokliky na reklamu, ať už automaticky, nebo nutí uživatele ke kliknutí na odkaz. Na druhou stranu díky MFA (Made for Adsense) webům paradoxně můžete dosáhnout toho, že k Vám budou chodit skuteční zákazníci. Cíl MFA webů je totiž vytvořit stránky, které jsou extrémně optimalizované, tak aby přilákali nic netušící zákazníky, kteří pak klikají na precizně zapracovanou reklamu ve stránkách. Tyto stránky se například regulérně věnují třeba parfémům, o kterých píší zajímavé články a s každým kliknutím čtenáře přibližují nějakému e-shopu, který jim aktuálně nabídne Google Adsense. Profesionál takovou stránku ihned pozná, laik nemá šanci.

Reklama v regionálních rádiích a televizích

Není to sice žádné terno, ale díky nízkým cenám místních televizí a rádií můžete dosáhnout poměrně efektní reklamy. Zde bych osobně upřednostnil rádio. Je tam hudba a další věci, které lidi zajímají, zatímco místní televize jsou často jen parodií televizí.

Reklama třeba na Nově, Primě apod. je velmi efektivní, avšak velmi drahá.

Letáky

Sice s nimi nemám zkušenost, ale vzhledem k tomu, že je používají všechny velké obchody, určitě stojí za vyzkoušení. Jestli nevíte, jak vyřešit roznášku, pak se obraťte na Českou poštu, která roznášky letáků nabízí.

Na konec mám jednu důležitou radu. Pokud se pustíte do reklamy, nepřestávejte s ní, ať je či není aktuálně účinná. Obecně jde o to, aby si lidi zapamatovali Váši značku a jméno.

Máte podobné, nebo jiné zkušenosti? Podělte se s námi o ně.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.